forklaring

BØRN UDVIKLER SPROG GENNEM OPLEVELSE OG LEG – DIALOGISK TEGNEFORTÆLLING ER METODEN

TANKE-STREGER og DRAMATEKET laver dialogisk tegnefortælling for børnehaver.  Dialogisk tegnefortælling betyder, at vi fortæller og tegner på en gang. Børnene inddrages med krop, sanser og følelser i dialog og samspil med os og sammen gør vi fortællingen levende. I vores fortællinger er der både underholdning, leg og læring med fokus på følelser, sprog og relationsskabelse.

I kan få  en dialogisk tegnefortælling som enkelt forestilling eller som sprogforløb i jeres børnehave. Eller I kan booke os som forestilling på f.eks. et bibliotek eller kulturhus. Til hvert forløb eller forestilling hører en lille tegneworkshop for børnene.

Vi fortæller historien om Cirkus Badutski. Børnene deltager aktivt med lyde, krop, rim og remser og de involveres i det, der tegnes imens fortællingen foldes ud. I dialog med børnene undersøger vi ord, nuancer i sproget, begreber, og ordspil. Børnene bliver til en del af fortællingen og er med til at præge den, mens den bliver til. Livetegningen understøtter børnenes forståelse af det, der bliver fortalt og visualiseringen involverer alle i historien.

Udover forestillingen klæder vi det pædagogiske personale på til selv at bruge den dialogiske tegnefortælling som metode og vi har et aktivitetsspil som I kan arbejder videre med efter forestillingen. Derudover inddrages forældrene via fortællekort, som børnene får med hjem efter fortællingen.

kortetFORLØB GENNEM ÅBENT DAGTILBUD I KØBENHAVN

Hvert år udbyder vi forestillinger gennem Åbent Dagtilbud i Københavns Kommune. Forestillingerne er gratis for institutioner i kommunen.
Se mere på Åbent Dagtilbuds hjemmeside her , hvor I også kan booke.

Hvis I ikke er fra Københavns Kommune kan I booke direkte hos Dramateket her .

Følg os på Facebook her

BAGGRUND

Dialogisk tegnefortælling er udviklet i samarbejde med tre børnehaver i København NV i efteråret 2015. Børnehaverne var kendetegnet ved at have mange tosprogede børn. Udviklingsprojektet blev støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling og Integration.

 

p1040404-1

img_3949

img_3952

img_3950

img_3951

img_3958